Nieuws 23 september 2022

Vijf jaar Associate degrees in Den Bosch: van start-up naar succesvolle scale-up

Directeur Noortje de Bruin tijdens haar welkomstwoord bij Avans aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch op donderdagmiddag

Door Levie Vriend , 23 september 2022

Dit jaar bestaan de Avans Academie Associate degrees (AAAd’s) in Den Bosch vijf jaar. Dat werd donderdag en vrijdag feestelijk gevierd op de Bossche locatie aan de Statenlaan, waar Punt sprak met directeur Noortje de Bruin.

‘’Heel trots, dat ben ik. Het is fantastisch dat wat begon als een start-up slaagt en dat we nu voorzien in een grote behoefte in het werkveld. Het is een gat in de markt, bij studenten en het werkveld’’, vertelt De Bruin op donderdagmiddag bij de Ad-markt, waar alle van de twaalf opleidingen een eigen kraam hebben om te vertellen over wat ze doen.

Succesvol
In 2017 startte Avans met het concept Associate degrees. Dat is een tweejarige hbo-opleiding waarin studenten praktijkgericht worden opgeleid met ook aandacht voor theorie. Het diploma dat studenten aan het eind van studie ontvangen is een niveau 5-diploma en zit daarmee tussen een mbo niveau 4-diploma en een bachelorsdiploma in. Tijdens de opleiding gaan studenten vier of vijf dagen per week aan de slag met praktijkopdrachten en ondersteunende theorie. Dat begon met een groep van 300 studenten verdeeld over zeven opleidingen, inmiddels studeren er 1750 studenten en zijn er twaalf opleidingen om uit te kiezen.

‘’Het gaat heel goed, we hebben een hoge instroom. Dit collegejaar hebben we twintig procent meer aanmeldingen dan het jaar ervoor. Studenten weten ons goed te vinden’’, aldus De Bruin, die sinds maart 2020 directeur is van de jubilerende academie. Volgens haar weet een specifieke doelgroep de opleidingen goed te vinden. ‘’Jongeren die twijfelen of een vierjarige bachelor wel iets voor hen is, vanwege de vele theorie of een financieel kostenplaatje. Dan is een tweejarige opleiding bij ons aantrekkelijk. Ook zien we veel jongeren die net hun mbo 4-opleiding hebben afgerond, en jongeren die voor het eerst in hun familie gaan studeren en willen kijken of dat wel iets voor ze is’’, vertelt De Bruin. ‘’Aan het begin zag je dat veel opleidingen nog in eilandjes werkten, nu groeien ze naar elkaar toe. We doen veel aan sociale binding in het team, overal hangt een goede sfeer. Dat merk je als je rondloopt en mensen spreekt.’’

Noortje de Bruin (midden) met collega’s op de Ad-markt

Werkveld
Dat het zo goed gaat met de opleidingen, zag de directeur ergens wel aankomen. ‘’Veel hogescholen beginnen nu pas met deze vorm van onderwijs. Wij doen dat al een tijdje en hebben een voorsprong. Onze aanpak is weloverwogen. We hebben hier een eigen leeromgeving gecreëerd, waar veel aandacht is voor praktijkgericht leren én samenwerken’’, vervolgt De Bruin haar verhaal, die ook oud-collegevoorzitter Paul Rüpp credits geeft. In de tijd dat hij voorzitter van het College van Bestuur was, zijn de Ad’s opgericht. Een andere reden voor het succes, is volgens haar de goede samenwerkingen met vooraanstaande bedrijven uit het werkveld. Die zorgen voor opdrachten, ze werken mee aan het maken van nieuwe opleidingen en studenten lopen er stage. ‘’Waar ze ook nog eens in veel gevallen na hun stageperiode blijven werken.’’

Kleine klassen
Naast bovenstaande redenen, is de persoonlijke aandacht die de academies schenken aan de studenten volgens De Bruin een onderscheidend aspect. Zo zijn de teams van medewerkers klein, net als de klassen. Dat resulteerde al in twee top-5 opleidingen bij de Nationale Studenten Enquête: Logistiek en Communicatie. Die ontvingen de hoogste tevredenheidsscore. ‘’Er is veel aandacht voor de student. En dat voelen ze’’, vertelt De Bruin opgewekt. ‘’Met onze opleidingen kunnen we jonge mensen helpen in hun scholing én persoonlijke vorming. Dat is de kern van onderwijs, en dat doen wij hier ook.’’

Naar de toekomst kijken, dat doet de Avansdirecteur ook. Zo hoopt De Bruin over vijf jaar meer te hebben ingezet op duaal onderwijs en internationalisering, waar volgens haar mogelijkheden liggen om te verkennen. Ook noemt ze het thema inclusie en diversiteit. ‘’We willen de drempel nóg lager leggen voor jongeren om bij ons te komen studeren. Dat kan bijvoorbeeld met een summerschool, waarin we lessen wiskunde en taal geven’’, aldus De Bruin. ‘’Een ding is zeker: we moeten niet blijven hangen in ons succes, maar onszelf blijven uitvinden. Met lef, maar dat is ons wel toevertrouwd.’’