Thijs Princen zit in het tweede jaar van de Associate degree Logistiek van de Avans Academie Associate degrees. Voor zijn afstuderen loopt hij stage bij ID Logistics Benelux, een logistiek bedrijf.
Ik loop stage bij ID Logistics Benelux binnen de afdeling Makro groothandel. Het is onderdeel van het Franse bedrijf ID Logistics, dat vestigingen in 18 landen heeft. Het hoofdkantoor van ID Logistics Benelux staat in Tilburg. Daar doe ik mijn stage. Ik onderzoek of het bedrijf de afdeling Dry-Food binnen het warehouse efficiënter kan inrichten.
Dat doe ik met de ABC-analyse. Dat is een van de populairste methodes voor magazijninrichting. Bij zo’n analyse verdeel je alle producten in het magazijn in drie groepen:
Snellopers wil je vooraan in het magazijn hebben liggen, omdat je die vaak nodig hebt en vaak moet aanvullen. Daarachter komen de B-producten en helemaal achteraan komen de traaglopers. De orderpickers hoeven zo minder grote afstanden af te leggen en het vraagt fysiek minder van hen. Dat bespaart tijd én kosten. We gaan het warehouse op de nieuwe manier inrichten en dan analyseer ik of het inderdaad beter werkt dan de oude situatie.
Een van mijn docenten hoorde dat ik in Tilburg was gaan wonen. Toen kwam hij met het idee om mij in contact te brengen met ID Logistics Benelux. Hij had hier connecties en het leek hem een goed afstudeerbedrijf. Voor ik het wist, had ik een afstudeerstage gevonden.
ID Logistics Benelux is een snelgroeiend en jong bedrijf waar heel veel kansen liggen. En ze hadden een mooie opdracht voor me. Een opdracht waar ik ontzettend veel van kon leren en die me de kans gaf om een andere kant van de logistiek te leren kennen. Bovendien zijn de collega’s leuk en heerst er een heel fijne werksfeer.
Je moet op een bepaalde manier kunnen denken om logistieke problemen aan te kunnen pakken. Dat heb ik tijdens de opleiding ontwikkeld. Die logistieke manier van denken komt heel goed van pas in deze opdracht. Dat heb ik hier echt in de praktijk kunnen brengen.
In mijn stage heb ik niet zo veel last van de coronamaatregelen. Voor het werk is het namelijk belangrijk dat ik gewoon op locatie aanwezig ben. Ik ben daar dus 5 dagen per week en dat bevalt me ontzettend goed. Het maakt de samenwerking tussen mij en mijn collega’s helder en duidelijk. Doordat ik op locatie mag zijn, kan ik mijn opdracht optimaal uitvoeren. Zowel in het warehouse als op kantoor.
Benieuwd wat ID Logistics zegt over de samenwerking met een Ad’er? Lees dan ook hun verhaal.