Marketing

Ad Marketing Management

Introductie

Verkopen geeft een kick

In deze tweejarige hbo-opleiding staat verkopen en online marketing centraal. Je wilt graag scoren en redeneert vanuit de behoefte van de klant. Je specialiseert je in sales of online marketing.

De opleiding 

Deze Associate degree is sterk praktijkgericht. Je volgt de opleiding deels in een bedrijfssetting en met gevarieerde praktijkopdrachten. Je wordt professioneel getraind als salesspecialist of online marketeer. Individueel en met medestudenten pak je commerciële vraagstukken van bedrijven aan. Je hebt een drukke agenda en veel contact met bedrijven. Verder kun je je eigen route bepalen tijdens deze opleiding. Jij neemt het initiatief en hebt zelf de regie. 

Waarom een associate degree Marketing Management?

Deze Associate degree heeft 2 uitstroomrichtingen: sales en online marketing. Geen enkele bacheloropleiding kent deze richtingen. Uit onderzoek blijkt dat het bedrijfsleven juist op werknemers met deze specialisaties zit te wachten. Online marketing komt bij de meeste mbo-opleidingen nog weinig aan bod, dus daarmee ben je voor toekomstige werkgevers een goede aanwinst.

123
123
123
Wat ga je doen?

Het programma

We geven op een andere manier les dan de meeste mbo’ers en havisten gewend zijn. We hebben geen vakken of lessen, maar werken in blokken. Elke dag is verdeeld in een ochtend- en een middagdeel. Het ene dagdeel werk je in een kantoortuinachtige omgeving in groepjes aan opdrachten uit het bedrijfsleven en het andere dagdeel zit je in een klaslokaal. Bij het werken in de multidisciplinaire ruimte zijn altijd een of meerdere docenten aanwezig. Je kunt bij hen niet alleen terecht met vragen, maar je bespreekt ook het groepsproces of de studievoortgang. In het klaslokaal krijg je een instructie (speedcourse) of een workshop over een bepaald onderwerp. Deze informatie gebruik je vervolgens meteen bij de projectopdracht.

In het eerste jaar ga je aan de slag met het onderwerp ‘verkoopplan’. In de tweede helft van dit schooljaar starten we met het onderwerp ‘e-commerce-plan’. Begin oktober start je - naast de opdrachten op school - met het opdoen van werkervaring. Dit doe je in 2 aaneengesloten dagen per week tot het einde van het schooljaar. Het eerste jaar wordt afgesloten met een assessment. Je kunt deelnemen als je portfolio voldoende bewijs bevat dat je het op het gevraagde niveau bent.

In het tweede jaar werk je weer in groepjes aan 2 verschillende projecten. Daarnaast doe je 30 weken lang, 3 dagen per week, een eindopdracht bij een bedrijf. Natuurlijk krijg je hiervoor handvatten, maar je mag zelf richting geven aan dit project, zodat het echt iets is wat bij jou past en je jouw kwaliteiten nog verder kunt verbeteren. Ook dit jaar sluit je af met een assessment.

Sales 

Bij sales word je getraind in klantcontact, acquisitie, relatiemanagement, problemen oplossen en streven naar een win-winsituatie. Je hebt hier scoringsdrang voor nodig en die mag je bij deze opleiding zeker laten zien. Je kiest voor sales als je proactief en resultaatgericht bent. Het is je passie om met mensen om te gaan. Een ondernemende houding is je tweede natuur en je ziet overal kansen. Je laat niet uit het veld slaan door tegenslag en staat je mannetje in onderhandelingen. Eigenschappen van jou zijn: flexibiliteit, doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen.


Online marketing 

Bij online marketing leer je vaardigheden om een online omgeving te beheren en te analyseren, ontwikkelingen te volgen en hierop in te springen en conversie te verhogen. Je kiest voor online marketing als je ervan houdt om dingen tot op de bodem uit te zoeken. Online weet je de weg. Je denkt mee over wat er beter kan binnen het bedrijf en komt zelf met goede ideeën. Je bedenkt vaak oplossingen vanuit praktische vraagstukken. Deze oplossingen sluiten aan bij de strategie van het bedrijf. Je onderscheidt je door je analytisch vermogen, oog voor detail, durf en klantgerichtheid.

Na de opleiding

Na het behalen van je diploma ben je er helemaal klaar voor om een mooie baan te vinden. Jij geeft online en offline verkopen een flinke boost, of dat nu voor een klein bedrijf of een multinational is. De online verkopen stijgen elk jaar, waardoor steeds meer bedrijven staan te springen om jonge mensen met vaardigheden op het gebied van sales en online marketing. Onderscheidend zijn in de markt is tegenwoordig van groot belang. Daar weet jij dan alles van.

Wil je toch nog verder studeren? Dat kan natuurlijk. Zo kun je bijvoorbeeld instromen bij de bacheloropleiding Commerciële Economie. Het is nog niet duidelijk of hiervoor een schakelprogramma nodig is. 

Overzicht beroepen
 

  • Key-accountmanager retail
  • Junior e-commerce-manager
  • Salesmanager

Toelating

Je wilt starten met een opleiding. Dat kan als je voldoet aan de toelatingseisen. Kijk hier of je daaraan voldoet.

mbo 4 Alleen als je mbo-opleiding voldoende aansluit, ben je automatisch toelaatbaar voor deze opleiding.
Lees meer over de doorstroom van mbo naar hbo.
Havo Met het profiel E&M ben je direct toelaatbaar.
Met het profiel C&M heb je economie of m&o nodig + wiskunde A of B.
Met de profielen N&G en N&T heb je economie of m&o nodig.
Vwo Met het profiel E&M ben je direct toelaatbaar.
Met de profielen C&M, N&G en N&T heb je economie of m&o nodig.


21+ toets

Je voldoet niet aan de toelatingseisen en je bent 21 jaar of ouder? Neem dan deel aan het 21+ toelatingsonderzoek. Dit onderzoek wordt afgenomen door een onafhankelijk bureau en de kosten bedragen €295. Voordat je aan dit onderzoek kunt deelnemen, moet je contact opnemen met de intakecoördinator. Hij helpt je verder met de procedure.

Praktische informatie