Marketing

Ad Marketing Management in Den Bosch

Introductie

(Online) verkopen geeft een kick!

In deze tweejarige hbo-opleiding staan verkopen en online marketing centraal. Je wilt graag scoren en redeneert vanuit de behoefte van de klant. Je specialiseert je vanaf het tweede jaar in online marketing of sales.

De opleiding 

Deze Associate degree is sterk praktijkgericht. Je volgt de opleiding deels binnen een bedrijf en binnen school met gevarieerde praktijkopdrachten.
Je wordt professioneel getraind als online marketeer of sales specialist. Individueel en met medestudenten pak je commerciële vraagstukken van bedrijven aan. Je hebt een drukke agenda en veel contact met bedrijven. Verder ga je je eigen route bepalen tijdens deze opleiding. Jij neemt het initiatief en hebt zelf de regie. 

Waarom kies je deze associate degree Marketing Management?

Deze Associate degree heeft 2 uitstroomrichtingen: online marketing en sales. Geen enkele bacheloropleiding kent deze richtingen. Uit onderzoek blijkt dat het bedrijfsleven juist op werknemers met deze specialisaties zit te wachten. Online marketing komt zelfs bij de meeste opleidingen nog weinig aan bod. Je kiest dus voor een opleiding waarmee je voor veel werkgevers een goede aanwinst bent.

Wat ga je doen?

Het programma

We geven op een andere manier les dan de meeste mbo’ers en havisten gewend zijn. We hebben geen vakken of lessen, maar werken in blokken. Elke dag is verdeeld in een ochtend- en een middagdeel. Vaak werk je in een kantoortuinachtige omgeving in groepjes aan opdrachten uit het bedrijfsleven. Bij het werken in de multidisciplinaire ruimtes zijn altijd een of meerdere docenten aanwezig. Zij geven instructies en je kan bij hen terecht met vragen. Ook bespreek je het groepsproces of de studievoortgang met hen. De praktijk wordt ook veelvuldig binnen gebracht door sprekers en partners uit het bedrijfsleven.

Eerste jaar 

Concreet ga je in het eerste jaar aan de slag met het onderwerp ‘verkoopplan’. In de tweede helft van dit schooljaar starten we met het onderwerp 'online marketing'. Begin november start je - naast de opdrachten op school - met het opdoen van werkervaring. Dit doe je 3 dagen per week tot begin april. Het eerste jaar wordt afgesloten met een assessment. Je kunt deelnemen als je portfolio voldoende bewijs bevat dat je op het gevraagde niveau bent.

In het eerste gedeelte van het tweede jaar gaat iedereen werken aan een project en word je specialist in online marketing of sales.

Online marketing

Bij online marketing leer je vaardigheden om een online omgeving te beheren en te analyseren, ontwikkelingen te volgen en hierop in te springen. Zo leer je onder andere een e-commerce-website op te zetten en voor websites de resultaten te verbeteren. Je kiest voor online marketing als je ervan houdt om dingen tot op de bodem uit te zoeken. Online weet je de weg. Je denkt mee over wat er beter kan binnen het bedrijf en komt zelf met goede ideeën. Je bedenkt vaak oplossingen vanuit praktische vraagstukken. Deze oplossingen sluiten aan bij de strategie van het bedrijf. Je onderscheidt je door je analytisch vermogen, oog voor detail, durf en klantgerichtheid.

Sales

Bij sales word je getraind in klantcontact, acquisitie, relatiemanagement, problemen oplossen en streven naar een win-winsituatie. Je hebt hier scoringsdrang voor nodig en die mag je bij deze opleiding zeker laten zien. Je kiest voor sales als je proactief en resultaatgericht bent. Het is je passie om met mensen om te gaan. Een ondernemende houding is je tweede natuur en je ziet overal kansen. Je laat niet uit het veld slaan door tegenslag en staat je mannetje in onderhandelingen. Eigenschappen van jou zijn: flexibiliteit, doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen.

Meeloopstage


Duur: 20 weken, 3 dagen per week
Periode: Jaar 1, november tot half april

Werkzaamheden:

  • Online marketing:
    • socialmediakanalen beheren
    • content creëren voor de diverse communicatiekanalen zoals social, nieuwsbrieven, blogs
    • de SEO van de website optimaliseren
  • Sales:
    • meegaan met accountmanagers naar klantbezoeken
    • klantbezoeken voorbereiden
    • verkoopcijfers analyseren
    • maken van een concurrentenanalyse

Afstudeerstage


Duur: 20 weken, 4 dagen per week. 
Periode: Jaar 2, februari tot eind juni

Voorbeeldopdrachten

  • Zorg dat er gemiddeld 4 orders op de B2C-webshop komen vanuit de nieuwsbrief
  • Werf 5 new businessklanten in Nederland en België die die ten minste 50 pallets per dag sealen en minimaal 1100 rollen precision rap XL folie afnemen op jaarbasis
  • Zorg voor een groei van volgers op Instagram aan de hand van influencermarketing
  • Verhoog het aantal bestaande leden op het biocircuit met 50 nieuwe inschrijvingen door middel van online marketingactiviteiten
  • Onderzoek de customer journey aan de hand van 2 usabilitytesten met als doel offertes binnen te krijgen via de website

Voorbeelden van stagebedrijven

  • Luxaflex
  • Hans Anders
  • AMF Bakery systems
  • Bookedoo groepsaccommodaties
  • Your Step Forward
  • Nul tot honderd creative agency

Nationale Studenten Enquête 2021

De resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) zijn bekend. Een landelijk onderzoek waarin studenten hun mening geven over hun opleiding. Benieuwd hoe studenten over de Associate degree Marketing denken? 

Na de opleiding

Na het behalen van je diploma ben je er helemaal klaar voor om een mooie baan te vinden. Jij geeft online en offline verkopen een flinke boost, of dat nu voor een klein bedrijf of een multinational is. De online verkopen stijgen elk jaar, waardoor steeds meer bedrijven staan te springen om jonge mensen met vaardigheden op het gebied van sales en online marketing. Onderscheidend zijn in de markt is tegenwoordig van groot belang. Daar weet jij na de opleiding alles van.

Overzicht beroepen

  • Key-accountmanager retail 
  • (Junior) accountmanager
  • Junior e-commerce-manager
  • Salesmanager
  • Online marketeer
  • SEA-specialist
  • Conversiespecialist
  • Socialmediamanager

Doorstuderen

Je kunt er ook voor kiezen om door te studeren aan een bacheloropleiding. We bieden jou mogelijkheden om door te stromen naar een bacheloropleiding met een maatwerkprogramma. Dat betekent dat je met een op maat gemaakt tweejarig programma van 120 studiepunten je bachelordiploma kunt halen na je Associate degree.

Bekijk de mogelijkheden na deze opleiding.

Toelating

Je wilt starten met een opleiding. Dat kan als je voldoet aan de toelatingseisen. Kijk hier of je daaraan voldoet.

Mbo 4 Met een mbo 4-opleiding ben je automatisch toelaatbaar voor deze opleiding.
Havo Met het profiel E&M ben je direct toelaatbaar.
Met het profiel C&M heb je economie, m&o of be nodig + wiskunde A of B.
Met de profielen N&G en N&T heb je economie, m&o of be nodig.
Vwo Met de profielen E&M, N&G en N&T ben je direct toelaatbaar.
Met het profiel C&M heb je economie, m&o of be nodig.


21+ toets 

Je voldoet niet aan de toelatingseisen en je bent 21 jaar of ouder? Je moet dan het 21+ toelatingsonderzoek doen. Aob Compaz neemt dit onderzoek af. Het kost € 310. Je maakt zelf een afspraak via de website. Als je geslaagd bent voor de toets, mail je het rapport naar avansacademie@avans.nl. Doe dat vóór 1 augustus. Pas wanneer wij akkoord geven, meld je je aan via Studielink. Vervolgens start de intakeprocedure. We nodigen je dan uit voor een bindend adviesgesprek.